2019. május 26., vasárnap

Blue Eyed Devils interjú

Tuti biztos vagyok benne, hogy mindenkinek van róla sztorija, hogy mikor meg hogyan találkozott először a "hatecore-ral". Az én első találkozásom 1998. nyarán volt, egy őrületes skinhead házibulin, amit a szüleim telkén tartottunk és ahol a zenei hátteret a kis randalírozásunkhoz a második Blue Eyed Devils nagylemez szolgáltatta, ami pont abban az évben jelent meg minden idők legjobb amerikai kiadójánál, a Tri-State Terrornál. 1998. nyara óta elkötelezett rajongója vagyok a keleti-parti alakulatnak, megpróbáltam összeszedni minden megjelenésüket, így nagy megtiszteltetésnek vettem, amikor végre sikerült kapcsolatot találnom a srácokhoz, akik belementek, hogy megcsináljuk ezt az interjút. Hát, íme:



1., Üdv, Barátaim! A múltban volt pár változás a zenekaron belül. Kérlek mutasd be a jelenlegi felállást!

Üdvözlet!! A zenekartagok személyazonossága titok marad, azonban minden tag a bandában meglehetősen képzett. Ez a mostani a legjobb teljes élő felállás, amivel a BED valaha bírt.



2., A BED évekig nem nagyon volt aktív az "...it ends" című lemez megjelenése után. Mi volt ennek az oka?

Zenekart csinálni bonyolult dolog. Sok időt vehet el a családtól, munkától, kapcsolatoktól, hobbitól, tanulástól és egyéb aktivitástól. Ahogy az "...it ends" cím  is jelzi, azt gondoltuk, hogy ez lesz a BED utolsó felvétele. Ryan Texas-ba költözött, míg Bobot a Teardown nevű kevésbé politizálós zenekar elindítása érdekelte, én viszont nem vagyok muzsikus, nem tudok magamtól zenét írni. Nagy szerencsémre találtam pár rendkívül tapasztalt zenésztársat, akiket érdekelt, hogy a BED-ben játsszanak és én nagyra becsülöm mind a tudásukat mind a banda iránti elkötelezettségüket.





3., Ha vetünk egy pillantást az "...it ends" borítójára, akkor látható, hogy Ryan játszotta fel a számokat 1.-4.-ig , az 5. és 6.-at pedig Shawn. Mivel Ryan a BED alapítótagja volt, érdekelne, hogy miért szállt ki a bandából? Igaz az, hogy elhagyta a mozgalmat is?

Ryan nagyszerű dobos volt a Blue Eyed Devils-ben, de bőgőzött is a Nordic Thunderben, meg dobolt és basszusozott számos más WP zenekarban is. Sok évvel ezelőtt kapott egy lehetőséget Texas-ban és úgy döntött, hogy él vele. Nem tudom kommentálni a mozgalomról alkotott nézeteit, legalább tíz éve nem találkoztam vele.

4., Úgy tudjuk, hogy a másik alapító tag, Bob sincs már benne a jelenlegi felállásban. Ő még aktív zeneileg? Kapcsolatban álltok még? Mi lett a Final Stand Records-szal?

Nem állok kapcsolatban Bobbal és nem vagyok biztos benne, hogy zenél-e még. A Final Stand Records-os Ryan indította el és amikor elment Texas-ba, Bob vette át a Final Stand Records-ot. Szerintem a kiadó termékenyebb volt Ryan irányítása alatt.


5., Drew, az énekesetek igen aktív volt zenei -főleg HC- téren a múltban és úgy vélem, hogy ezek közül a legérdekesebb projektje a Sedition volt. Mesélnétek erről pár szót? Volt valaha olyan tervetek, hogy élőben is felléptek vele? Vannak esetleg terveitek még a Seditionnel?

Én, Drew, a Seditiont egy csodálatos projektnek éltem meg. Ryan játszott minden hangszeren a zenekarban és én csak azután vettem fel hozzá az éneket, miután ő mindennel végzett. Ez az egész Ryan projektje volt és nagyon szerencsésnek éreztem magamat, hogy lehetőséget kaptam tőle, hogy részt vegyek benne. Mindig is szerettem volna élőben Seiditon számokat játszani, mert ezek mind zeneileg, mind a szövegeket illetően rendkívül különlegesek számomra. Az egész kizárólag stúdió projekt volt, az utolsó lemezen Ryan egymaga írta már a szöveget, meg vette fel az éneket is.





6., Másik érdekes kezdeményezés volt a "Blue Collared Saints" nevű banda, ahol Drew gitározott és Ryan énekelt. Tudnátok mondani pár szót erről a zenekarról? Mi okozta a szerepek felcserélését a csapaton belül?

Szívesen mondanám, hogy tudok gitározni, de igazából nem tudok. Én nem voltam benne abban a zenekarban.

(Hopp, itt mellélőtt a tévedhetetlen szerkesztői gárdánk... )

7., Úgy véljük, érdekes lenne hallani pár szót a Blue Eyed Devils kezdeteiről! A kilencvenes években nem nagyon voltak jelen WP HC bandák a színtéren (ezalól kivételt képez pár amerikai zenekar, mint pl. a No Alibi), habár az amerikai RAC csapatoknak mindig is volt egy erős HC beütése. Egyetértetek ezzel az állítással? Miért éppen hardcore-t játszottatok?  Milyen volt erre a WP színtér reakciója? Hogy reagált a "mainstream" HC színtér a tényre, hogy megalakult egy WP hardcore banda?

Csak hogy rendet tegyünk: a Blue Eyed Devils-t eredetileg Scott H. az Aggravated Assaultból, Jimmy Keating (elhunyt) és én (Drew) alapítottuk. Ha megnézed a legelső Nordic Thunder CD, a "Born to Hate" borítóját, ott olvasható a köszönetrovatban, hogy "köszönet Crazy Jimmy-nek és a Blue Eyed Devils-nek". Mi hárman az Atlantic City Skinheads nevű alakulat tagjaiként nőttünk fel, eljártunk metal meg hardcore bulikra és a kedvenc tevékenységünk az emberek szétverése volt. A WP bulik a nyolcvanas és kilencvenes években sokkal erőszakosabbak voltak, mint manapság. A Blue Eyed Devils megalapításnak egyetlen eredeti célja az volt, hogy olyan white power zenét csináljunk, ami olyan jó, hogy szétcsapunk valakit a hallatára. Joe Rowan (a Nordic Thunder énekese) halála után 1994-ben beszállt Bob és Ryan is a bandába, jelentősen hozzájárulva ezzel a zenei képességeinkhez. Találkoztam már olyan WP arcokkal akik nem szerették a zenénket, de olyan mainstream hardcore-osokkal is, akik meg szerették.



8., A kezdetekben a BED keleti-parti banda volt, így úgy véljük, hogy volt némi kapcsolatotok a "mainstream" hardcore színtérhez. Kaptatok az ottani hadcore zenekaroktól valaha pozitív visszajelzést?

14 éves korom óta jártam mainstream hardcore bulikra. Természetesen sok antirasszista szereti ezt a zenét, így a közeg nagyon gyakran változik ellenségessé. Nem fogom elmondani a nyilvánosság előtt, hogy kiktől, de igen, kaptam rengeteg pozitív visszajelzést mainstream hardcore zenekaroktól. Az Államok és a világ egyik legnépszerűbb hardcore bandájának az énekese elmondta, hogy nagy rajongója a zenekarunknak; meghívott magához és több WP lemeze volt, mint nekem.

9., A "hatecore" kifejezést a Blue Eyed Devils terjesztette el először a színterünkön, habár ezt a címet régebbi hc zenekarok, mint pl. a Sheer Terror már használták korábban is. Mi volt a cél azzal, hogy a zenéteket hatecore-nak hívjátok?

Nagyon szeretem a Sheer Terror zenekart. Nem vagyok benne biztos, hogy a megnevezést Ryan használta először egy pólón vagy valami olyan koncertet reklámoztak vele, ahol játszottunk. Nem én találtam ki a nevet, de megállja  a helyét.

10., Mit jelent nektek a hardcore? Több, mint zene vagy csak egy zenei stílus?

Nos, én sosem voltam "hardcore kid", bár tinédzserként voltak barátaim, akik azok voltak. Skinheadként nőttem fel, aki hardcore bulikra jár. Azt mondanám, hogy lehet akár életstílus, akár zenei stílus is ez.



11., Régebbi BED pólókon láttuk sokszor, hogy a zenekart straight edge zenekarként határoztátok meg. Te még mindig sxe vagy?

Nem ittam  akkoriban, amikor a BED megalakult. Egy erőszakos világban nőttem fel, ahol közeli barátaimat láttam meghalni vagy börtönbe kerülni olyan hibák miatt, amiket elkerülhettek volna, ha nem isznak vagy drogoznak. Ahogy a hetedik kérdésben is említettem, a nyolcvanas-kilencvenes évek WP színtere sokkal erőszakosabb volt, mint napjainkban. 19 évesen azt gondoltam, hogy jó ötlet befejezni a piálást és így is tettem. Úgy gondoltam és még most is úgy vélem, hogy az ivás abbahagyásával jobb váltam, aki veszélyesebb, de ugyanakkor sokkal segítőkészebb is azokban a szituációkban, amikor a barátaim beittak és segítségre volt szükségük. Amikor Bob belépett a BED-be, akkor még fogyasztott alkoholt, én viszont nem. Miután Bob befejezte az ivást, elkezdte a straight edge-et hirdetni a Blue Eyed Devils számokban és pólókon. Én sosem azonosultam a straight edge hácés arcokkal, sőt, valójában tinédzserként ők voltak az egyes számú célpontjaink, akiket a barátaimmal lecsapkodtunk. 1997-ben azt nyilatkoztam egy interjúban a Resistance magazinnak, hogy "Én nem iszom, viszont a barátaim zöme igen.". A BED sosem volt straight edge banda és én mindig is vonakodtam magamat straight edge-nek nevezni. Életem jelen szakaszában szoktam sört inni és szívesen is teszem ezt. Egészen őszintén ez így jobb is lehet a világnak, mert az ivás miatt kevésbé vagyok veszélyes.

12., Tudnál mesélni valmit a mostani amerikai mozgalomról? Innen nézve az ottani színtér teljesen kipurcant; mi lehet ennek az oka? Vannak mostanában olyan NSHC zenekarok, amikre érdemes odafigyelni?

Nem vagyok abban a helyzetben, hogy az új zenekarokról vagy mozgalmi aktivitásról beszámoljak. Úgy nőttem fel, hogy koncertekre jártam, már jóval a BED megalakulása előtt is. 1992-ben még középiskolás voltam, amikor elutaztam Joe Rowannel a Nordic Thunderből, Warrennel az Aggravated Assaultból meg néhány barátommal az Államok keleti partjáról a nyugatira Kaliforniába, csak hogy ott lehessünk egy WP bulin a No Remorse-zal és a Dirlewangerrel. Állandóan átkocsikáztunk Atlantic City-ből Detroitba WP koncertekre és hétfőn utána megint munkába álltunk. Néhány éve volt egy rövid európai turnénk a H8Machine nevű zenekarral. Pénteken és szombaton együtt zenéltünk az első hétvégén, aztán hazamentem Amerikába, hogy két munkahelyen dolgozzak hétköznap és utána visszatértem Európába, hogy folytassuk a turnét. Azt kapod a színtértől, amit beleteszel. Mind a mai napig keményen dolgozom a zenekarért, mint a Blue Eyed Devils többi mostani tagja is, hogy a legjobb koncerteket adhassuk a rajongóinknak.

13., Az elmúlt években a sport nagyon fontossá vált NSHC körökben. Te magad űzöl valami sportot?

Tinédzserként és huszonévesen nagyon komolyan boxoltam. Sajnos a sok fejre kapott ütés elég rossz hatással volt a hallásomra és ez véget is vetett a majdani ökölvívói karrieremnek. Még mindig nagyon szeretek kocsmai verekedésekbe keveredni, de sajnos a börtön meg az ügyvédi költségek igencsak megdrágíthatják az effajta tevékenységet. Mind a mai napig járok konditerembe és nem vagyok rossz formában. Van egy csónakom az óceánon és szeretek horgászni vele, ha ez sportnak minősül.



14., Keringenek pletykák egy új BED anyagról. Mesélnétek valamit a terveitekről, hogy mit várhatunk a Blue Eyed Devils-től? Ha lesz új anyagotok, melyik kiadó fogja kiadni?

Top secret.

15., Véleményem szerint a letöltés lassan megöli az egész zenei színteret; mivel magam is gyűjtöm a CD-ket, bakeliteket, nagyon fájó pont ez nekem. Titeket, mint aktív zenészeket, nem érint ez a folyamat? Hogy látjátok ezt a problémát?

Nem azért alapítottuk a zenekart, hogy pénzt keressünk vele. A zene és az üzenet terjesztése sokkal fontosabb, így számomra okés a letöltögetés. Amikor fiatal voltam, lehetetlen volt számos olyan zenekar felvételeit megszerezni, amikre kíváncsi voltam, így én és barátaim folyamatosan egymás zenéit másoltuk. Rengeteg időt fordítunk lemezeink kinézetének megtervezésével, így elég csalódott vagyok, amikor látom a szarul kinéző olcsó hamisítványokat. Nem a letöltők okoznak csalódást, hanem azok a hamisítók, akik azért árulják a termékeinket, hogy saját maguknak csináljanak vele pénzt.

16. Vannak egyéb zenei projektjeitek a BED mellett?

2019. augusztusában szeretnék egy új zenekarral élőben fellépni Sedition számokkal, már izgatottan várom.




17., Figyelemmel kíséritek a nemzetközi NSHC színteret? Mint a "hatecore keresztapái", mi a véleményetek arról, hogy az orosz NSHC mozgalom a világ vezető hatalmává vált a színtéren?

Számos alkalommal voltam Oroszországban és nagyon kedvelem az ottaniakat meg az országot. Többen látogattak meg Oroszországból otthon az Államokban. Sok nagyszerű zenét hallottam onnan.

18., Támogatod valamilyen formában Trump elnököt? Mi  véleményed a rezsimjéről?

Sokkal jobban szeretem Trumpot, mint Clintont, de Trump szereti Izraelt.



19., Mi a véleményed az ún. "Alt-Right" mozgalomról?

Nem tudok eleget ahhoz erről a témáról, hogy véleményt formáljak.

20., Az átlagos amerikaiak ismerik a zenekarodat? Mit gondolnak a zenekar üzenetéről?

Nem, a legtöbb amerikai sosem hallott a Blue Eyed Devils-ről és nem hinném azt sem, hogy az átlag kedvelné a számainkat. Mi csak az elitet szólítjuk meg.

21., Úgy gondolom, mára ennyi kérdésünk volt, köszönjük az időtöket! Ha van bármi hozzáfűzni valótok, utolsó szó, stb., akkor itt van rá a lehetőség, hogy megosszátok velünk!

Készen állunk fellépni Európában bárhol. Kérlek vegyétek fel a kapcsolatot emailben ( on.the.attack@gmx.ch ) vagy a Facebook oldalunkon ( https://www.facebook.com/BED-2000739310233899/ )!
Nagyon köszönjük az interjút.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése